فرش ها در طی تاریخ در گیر دگرگونی اکثری گردیده اند شماره قالیشویی در مشهد و گاها از گوشه و کنار تاثیر گرفتند و در بعضی تایم ها بر روی داد های جامعه تاثیر گذار بودند و به گونه ای نماینده ی زنده ی تاریخ به شمار میایند. دراین در میان اعتنا به سه سیرتکامل ی معاش انسانی از اولِ تاریخ یعنی صحرانشینی، قریه نشینی و شهر نشینی در تکوین فرآیند تاریخ فرش بافی کشورایران بی تاثیر نبوده میباشد. با اعتنا به پیدایش فرش پازریک میتوان عمر هنر فرشبافی را به پنج قرن پیش از تولد مسیح دانست. با پیشرفت تکنولوژی و کارخانجات ساخت و ساز فرش ماشینی ، فرش اهل ایران تحت عنوان نماینده ی مجموع عیار هنر و صنعت اهل ایران پا به عرصه ی دربین المللی گذاشت و کشورایران در موضع بالای صادرات فرش در خاورمیانه قرار گرفت.
در طول همگی اتفاقات، فرش های ایجاد گردیده و ارزشمند در زمان تاریخ جمهوری اسلامی ایران در دسته هایی به عنوان موزه ی فرش در کنار هم قرار گرفتند تا فضایی جهت معرفی هنر عموم بخشها گوناگون جمهوری اسلامی ایران به اکران در بیاورند و سطح داده ها عموم در مسئله قالی بافی را بالا ببرند. موزه های فرش با به اکران گذاشتن زیبایی های فرش اهل ایران و حفاظت درست از این اموال تاریخی توانستند حمایت های مالی بیشتری کسب نمایند که در سوی رونق اقتصادی این عرصه بی ثمر نبود.
موزه ملی فرش کشورایران از قطب های اصلی جذب گردش گر و محافظت ورژن های اصیل فرش اهل ایران میباشد و به نوعی وجود این موزه به رواج فرهنگ و تمدن اهل ایران از روش نماد دادن هنر فرش بافی مملکت امداد خواهد کرد. در موزه ملی فرش از مثال های اول ی زیرانداز یعنی گلیم و گبه گرفته تا ورژن های فرش ماشینی نو وجود دارااست و تحولات تاریخی و دگرگونی صنعت قالیبافی و بوجود داخل شدن کارگاه ی فرش ماشینی تمامی در قالب فرش های متعدد ساختوساز و محافظت گردیده اند، در موزه ی فرش جانور میباشد. بنای مهم موزه با معماری منحصربهفرد بفرد خویش در سال 1356 احداث شد. نمای بیرونی موزه ی فرش طهران دارنده ردیف های تکرار شونده با زاویه ی ملایم میباشد که هر مورد از دو ردیف مانند دار قالی پباده سازی شدهاست و اصالت هنر اهل ایران در معماری دو طبقه ی موزه کاملا مشاهده میشود. سالن طبقات بالا برای برگزاری نمایشگاه های فصلی رقم خورده میباشد بهاین شکل که در آستانه هر فصل یا این که واقعه و روی داد خاص دسته ای از فرش های دستباف و ماشینی در معرض مشاهده کرد مردم قرار میگیرد و همینطور تولیدات و ورژن هایی از قالی کوچک ها نیز به فروش می رسد که از لحاظ اقتصادی برای تامین میزان دارایی ی موزه در راستای حفاظت از هنر تبارک مرزو بوم بسیار امداد کننده میباشد.در موزه یک کتابخانه ی بی نیاز از گونه های کتاب های انگلیسی، آلمانی،فرانسوی درخصوص فرش و قالیبافی برای هواداران و پژوهش ها ساخته شده است که قابلیت و امکان شناخت بیشتر با خرید از مغازه کتابخانه برای مراجعه کنندگان مهیا میگردد. در مجموع میتوان اظهار کرد در موزه اثر ها قالیبافی مرتبط با شهر هایی نظیر کاشان، اصفهان، تبریز، مشهد و ... در مدل های اصیل از قرن نهم هجری تا فرصت معاصر به اکران درمیاید و هر حوزه قسمت جدا ای در موزه بر حسب نوع بافت و طرح در برمیگیرد که دسترسی استفاده کننده برای اخذ داده ها سودمد را شل میکند. افسوس بزرگی که در اینجا وجود دارااست مثال های با ارزشی از فرش اهل ایران میباشد که طی سالیان سلطنت شاهان اهل ایران و سوء مدیریت صحیح به میهن های دیگر فروخته شد و در موزه های آنان به خیر حفاظت میگردد.
مثال ی برنده دیگر از موزه ی فرش در دنیا می تواند موزه ی فرش آذربایجان در باکو باشد که معماری آن به نحوی هنرمندانه تاسیس شده است. نمای کلی موزه به صورت یک فرش لوله گردیده است و این قضیه خیر صرفا به معماری فرنگی موزه تخصیص داراست بلکه این انحنا و خم شدگی در دیوار های داخلی نیز مشهود است بصورتی که فرش ها برروی تخته هایی مسطح روی منحنی داخلی مکان گرفته اند.
در کل این موزه مشمول هفت دسته ی با ارزش از هنر فرش بافی آذربایجان و تولید ها دکوری آن ها هست. دسته نخستین فرش های ریاودورویی را در بر می گیرد که مانند زیرانداز های اول میباشند . در بافت این قالی های سوای پرز از نقوش هندسی امداد گرفته گردیده و این شرکت ی خوشگل فرش های مسطح اسم دارا هستند.تیم ی دوم فرش های مالامال نقش و نگار کرک دارهستند که در رنگ های خنده رو با نقوشی مانند طرح های سنتی و اهل ایران گرداوری گردیده اند و بخش مهم موزه را تشکیل میدهد.دسته ی سوم محصولاتی میباشند که با این هنر ارتباط ی تنگاتنگی داراهستند مانند خورجین های گلیم مانند و ....تیم ی چهارم ظروف فلزی بی آلایش و یا این که مالامال نقش و نگار شبیه با طرح های بافته گردیده بر فرش ها میباشند. دسته ی پنجم بدن پوش های زیبای بخشها متفاوت مملکت آذربایجان و به نوعی ابزار معرفی تمدن این میهن می باشند . تیم ی ششم و هفتم در بردارنده ی ظروف سنتی و زیرورآلات گران بها میباشند.
فرش ها در طی تاریخ در گیر دگرگونی اکثری گردیده اند شماره قالیشویی در مشهد و گاها از گوشه و کنار تاثیر گرفتند و در بعضی تایم ها بر روی داد های جامعه تاثیر گذار بودند و به گونه ای نماینده ی زنده ی تاریخ به شمار میایند. دراین در میان اعتنا به سه سیرتکامل ی معاش انسانی از اولِ تاریخ یعنی صحرانشینی، قریه نشینی و شهر نشینی در تکوین فرآیند تاریخ فرش بافی کشورایران بی تاثیر نبوده میباشد. با اعتنا به پیدایش فرش پازریک میتوان عمر هنر فرشبافی را به پنج قرن پیش از تولد مسیح دانست. با پیشرفت تکنولوژی و کارخانجات ساخت و ساز فرش ماشینی ، فرش اهل ایران تحت عنوان نماینده ی مجموع عیار هنر و صنعت اهل ایران پا به عرصه ی دربین المللی گذاشت و کشورایران در موضع بالای صادرات فرش در خاورمیانه قرار گرفت.
در طول همگی اتفاقات، فرش های ایجاد گردیده و ارزشمند در زمان تاریخ جمهوری اسلامی ایران در دسته هایی به عنوان موزه ی فرش در کنار هم قرار گرفتند تا فضایی جهت معرفی هنر عموم بخشها گوناگون جمهوری اسلامی ایران به اکران در بیاورند و سطح داده ها عموم در مسئله قالی بافی را بالا ببرند. موزه های فرش با به اکران گذاشتن زیبایی های فرش اهل ایران و حفاظت درست از این اموال تاریخی توانستند حمایت های مالی بیشتری کسب نمایند که در سوی رونق اقتصادی این عرصه بی ثمر نبود.
موزه ملی فرش کشورایران از قطب های اصلی جذب گردش گر و محافظت ورژن های اصیل فرش اهل ایران میباشد و به نوعی وجود این موزه به رواج فرهنگ و تمدن اهل ایران از روش نماد دادن هنر فرش بافی مملکت امداد خواهد کرد. در موزه ملی فرش از مثال های اول ی زیرانداز یعنی گلیم و گبه گرفته تا ورژن های فرش ماشینی نو وجود دارااست و تحولات تاریخی و دگرگونی صنعت قالیبافی و بوجود داخل شدن کارگاه ی فرش ماشینی تمامی در قالب فرش های متعدد ساختوساز و محافظت گردیده اند، در موزه ی فرش جانور میباشد. بنای مهم موزه با معماری منحصربهفرد بفرد خویش در سال 1356 احداث شد. نمای بیرونی موزه ی فرش طهران دارنده ردیف های تکرار شونده با زاویه ی ملایم میباشد که هر مورد از دو ردیف مانند دار قالی پباده سازی شدهاست و اصالت هنر اهل ایران در معماری دو طبقه ی موزه کاملا مشاهده میشود. سالن طبقات بالا برای برگزاری نمایشگاه های فصلی رقم خورده میباشد بهاین شکل که در آستانه هر فصل یا این که واقعه و روی داد خاص دسته ای از فرش های دستباف و ماشینی در معرض مشاهده کرد مردم قرار میگیرد و همینطور تولیدات و ورژن هایی از قالی کوچک ها نیز به فروش می رسد که از لحاظ اقتصادی برای تامین میزان دارایی ی موزه در راستای حفاظت از هنر تبارک مرزو بوم بسیار امداد کننده میباشد.در موزه یک کتابخانه ی بی نیاز از گونه های کتاب های انگلیسی، آلمانی،فرانسوی درخصوص فرش و قالیبافی برای هواداران و پژوهش ها ساخته شده است که قابلیت و امکان شناخت بیشتر با خرید از مغازه کتابخانه برای مراجعه کنندگان مهیا میگردد. در مجموع میتوان اظهار کرد در موزه اثر ها قالیبافی مرتبط با شهر هایی نظیر کاشان، اصفهان، تبریز، مشهد و ... در مدل های اصیل از قرن نهم هجری تا فرصت معاصر به اکران درمیاید و هر حوزه قسمت جدا ای در موزه بر حسب نوع بافت و طرح در برمیگیرد که دسترسی استفاده کننده برای اخذ داده ها سودمد را شل میکند. افسوس بزرگی که در اینجا وجود دارااست مثال های با ارزشی از فرش اهل ایران میباشد که طی سالیان سلطنت شاهان اهل ایران و سوء مدیریت صحیح به میهن های دیگر فروخته شد و در موزه های آنان به خیر حفاظت میگردد.
مثال ی برنده دیگر از موزه ی فرش در دنیا می تواند موزه ی فرش آذربایجان در باکو باشد که معماری آن به نحوی هنرمندانه تاسیس شده است. نمای کلی موزه به صورت یک فرش لوله گردیده است و این قضیه خیر صرفا به معماری فرنگی موزه تخصیص داراست بلکه این انحنا و خم شدگی در دیوار های داخلی نیز مشهود است بصورتی که فرش ها برروی تخته هایی مسطح روی منحنی داخلی مکان گرفته اند.
در کل این موزه مشمول هفت دسته ی با ارزش از هنر فرش بافی آذربایجان و تولید ها دکوری آن ها هست. دسته نخستین فرش های ریاودورویی را در بر می گیرد که مانند زیرانداز های اول میباشند . در بافت این قالی های سوای پرز از نقوش هندسی امداد گرفته گردیده و این شرکت ی خوشگل فرش های مسطح اسم دارا هستند.تیم ی دوم فرش های مالامال نقش و نگار کرک دارهستند که در رنگ های خنده رو با نقوشی مانند طرح های سنتی و اهل ایران گرداوری گردیده اند و بخش مهم موزه را تشکیل میدهد.دسته ی سوم محصولاتی میباشند که با این هنر ارتباط ی تنگاتنگی داراهستند مانند خورجین های گلیم مانند و ....تیم ی چهارم ظروف فلزی بی آلایش و یا این که مالامال نقش و نگار شبیه با طرح های بافته گردیده بر فرش ها میباشند. دسته ی پنجم بدن پوش های زیبای بخشها متفاوت مملکت آذربایجان و به نوعی ابزار معرفی تمدن این میهن می باشند . تیم ی ششم و هفتم در بردارنده ی ظروف سنتی و زیرورآلات گران بها میباشند.